HIV-pelko, tartunnasta jo useampi vuosi?

Valvoja: Moderaattori

PelokasP
Newbie
Newbie

HIV-pelko, tartunnasta jo useampi vuosi?

Viesti Kirjoittaja PelokasP » Ma Kesä 03, 2013 1:20 pm

Edit: Anteeksi vielä pitkä viesti, toivottavasti jaksatte lukea sen ja vastata!

Olen todella kiitollinen, jos joku ystävällinen ihminen viitsii auttaa minua. Asia kalvaa mieltä tällä hetkellä niin paljon, etten voi ajatella mitään muuta. Netissä on niin vähän tietoa HIV:n jälkioireista, että tarvitsen todella paljon jonkun asiasta enemmän tietävän näkemystä!

Muutamia vuosia sitten silloisen kumppanini kanssa kondomi hajosi, jolloin olin niin huolissani raskauden mahdollisuuden ehkäisemisestä, etten tullut edes ajatelleeksi sukupuolitaudin mahdollisuutta: en käynyt testeissä ja asia jäi unholaan. N. 1,5kk tapahtuman jälkeen sääreeni ilmaantui selittämättömästi voimakasta ihottumaa (punaisia laikkuja), joka parantui melko hitaasti. Muita ensioireita minulla ei ollut. Sain vasta äskettäin tietää, että noin vuosi tämän tapahtuman jälkeen harrastin suojaamatonta seksiä (humalassa, käytimme aluksi ehkäisyä vaatimuksestani, ja pian minulta pimeni vintti...). Tiedän, että minun olisi heti näiden tapauksien jälkeen tullut hakeutua testeihin, en vain kummallakaan kerralla tullut ajatelleeksi asiaa.

Olen ollut jo pari vuotta vakavassa suhteessa, ja olemme keskustelleet kumppanini kanssa aiemmista kumppaneistamme ja tautien mahdollisuuksista jne. Tällöin en muistanut/tiennyt kyseisiä tapahtumia, ja tietämättäni siis valehtelin kumppanilleni, etten ole ollut riskitilanteessa. Tämän vuoksi en ole epäilysteni herätessä vielä hakeutunut testeihin, sillä pelkään suhteen menettämistä. Kumppanini luulisi tietenkin, että olen tarkoituksella valehdellut hänelle, tai että olen pettänyt häntä. Kaikista eniten pelkään kuitenkin, että olen tartuttanut kumppanini. Vaikka suhteemme on vakaalla pohjalla, tiedän, ettei se kestäisi tätä... Siksi haluaisin ensin saada täällä varmistusta epäilyilleni, sillä en halua mennä testeihin kumppanini \"selän takana\". Enkä puolestaan halua pilata suhdettamme, jos epäily osoittautuu turhaksi.

Epäilykseni heräsivät, kun minulla oli syksyllä nielutulehdus, jonka syy ei selvinnyt perusverenkuvassa. Ainoastaan valkosoluarvot olivat koholla (mikä on tulehduksissa yleistä). Vähitellen aloin epäillä sairastavani leukemiaa, sillä minulla oli myös anemian oireita, hassuja mustelmia, nenäverenvuotoa, olen hieman laihtunut (tämä voi johtua myös, että olen syönyt terveellisemmin) ja olen ollut hyvin väsynyt viime aikoina (toisaalta stressaava aika töissä). Eräällä keskustelufoorumilla luin, että HIV ja leukemia oirehtivat samalla tavalla, jolloin tapahtumat palasivat mieleeni...

Epäilykset HIV:sta saivat vahvistusta kummallisten sattumusten sarjasta. Muutama päivä sitten minulle tuli hirveä flunssa: kurkku täynnä limaa (vaikea hengittää) ja nuha, ei kuitenkaan kuumetta enkä ole millekään allerginen. Eilen reiteeni ja käsivarren kyynertaipeeseeni ilmaantui pieniä verenpurkaumia, n. 5 nuppineulan pään kokoista punaista läiskää. Tänään havahduin puolestaan siihen, että reiteeni oli ilmaantunut itikan pistosta muistuttava punainen läiskä, halkaisijaltaan n. 1cm. Se ei kutise alkuunkaan, ja olen ollut vain sisätiloissa flunssan vuoksi. Pian huomasin takareidessäni vastaavan, mutta puolet pienemmän läiskän. Mielestäni selkään ja takareiteen on ilmaantunut uusia luomea muistuttavia pilkkuja, mutta en ole aivan varma ovatko nämä olleet minulla jo aiemmin.

Löysin netistä listan myöhäiseen HIV-tartunnan oireisiin, joista minulla on siis jossakin mittakaavassa ollut seuraavia: hengitystieoireet (em. flunssa), ihomuutokset (em. läikät), muistin huonontuminen, lievä laihtuminen, päänsärky, voimattomuus, väsymys. Toisaalta nämä voisivat olla vain sattumaakin ja johtua stressaavasta elämäntilanteestani. Viittaavatko edellä luettelemani oireet teistä HIV:iin vai kannattaako minun etsiä vastausta muualta? Aion kyllä hakeutua testeihin, mutta haluaisin oikeasti vain saada vahvistusta epäilyilleni ennen kuin puhun kumppanini kanssa asiasta :/

tomi
Newbie
Newbie

Vs: HIV-pelko, tartunnasta jo useampi vuosi?

Viesti Kirjoittaja tomi » Ma Kesä 03, 2013 1:34 pm

Käy testissä. Terveysasemalla tai jos pks seudulla vaikutat niin taitaa olla useampiakin paikkoja pikatestille.

Siitä hyvä tilanne ettei sun tarvitse odotella 3 kk vaan saat tiedon kaiketi lähes heti.

Ja jos nyt sattuisi tartunta olemaan niin ei se maailma siihen kaadu lopullisesti. Alkuun menee kyllä pakka aika uusiksi. Mutta hyvää elämää silti jäljellä runsain mitoin. Ja jos nyt sattuisi Hiv olemaan niin olisi oman terveytesikin kannalta tärkeää että mahdollinen lääkehoitokin saataisiin alkamaan mahdollisimman sopivaan aikaan.

Onnea,

Tomi

MauriS18
Newbie
Newbie

Vs: HIV-pelko, tartunnasta jo useampi vuosi?

Viesti Kirjoittaja MauriS18 » La Elo 31, 2013 9:06 am

[quote=\"PelokasP\" post=2538]Eilen reiteeni ja käsivarren kyynertaipeeseeni ilmaantui pieniä verenpurkaumia, n. 5 nuppineulan pään kokoista punaista läiskää. Tänään havahduin puolestaan siihen, että reiteeni oli ilmaantunut itikan pistosta muistuttava punainen läiskä, halkaisijaltaan n. 1cm. Se ei kutise alkuunkaan, ja olen ollut vain sisätiloissa flunssan vuoksi. Pian huomasin takareidessäni vastaavan, mutta puolet pienemmän läiskän. Mielestäni selkään ja takareiteen on ilmaantunut uusia luomea muistuttavia pilkkuja, mutta en ole aivan varma ovatko nämä olleet minulla jo aiemmin.
[/quote]

En tiedä onko tilanteesi jo selvinnyt, mutta tiedustelisin noista pienistä verenpurkaumista. Kirjoittelin jo tuonne omaan topiciini, että HIV on testattu ja se on ollut negatiivinen, mutta minullakin on tosiaan noita ihmeellisiä \"mustelmia\" reisissä. Ensin tällainen pitkäkestoinen \"mustelma\" tuli käsivarteen ja sen pois lähteminen kesti ~3kk ja suunnilleen kuukausi sitten reiteeni ilmeistyi samanlaisia \"mustelmia\", jotka olivat ensin punaisia mutta muuttuivat nopeasti ruskeiksi. Väri ei ole juurikaan haalistunut vaikka täplien ilmestymisestä on jo kuukausi ja nyt myös toiseen reiteeni on alkanut ilmestyä vastaanvanlaisia täpliä.

Olen koittanut googlailla mahdollisia syitä kyseisille täplille, mutta mitään ei ole löytynyt. Voiko HIV-positiviisella olla tällaisia täpliä nimen omaan osana taudinkuvaa? Itselläni on aika ihotautilääkärille jo varattu.

Kevät
Newbie
Newbie

Re: HIV-pelko, tartunnasta jo useampi vuosi?

Viesti Kirjoittaja Kevät » Su Touko 31, 2020 9:17 am

Monta vuotta jo kun oot kirjoittanut. Mutta luulen että sulla ATL eli leukemia jonka aiheuttaa HTLV. Voi hyvänen aika sentään. Milloin Suomi herää. Ois aikoja sitten pitäny testauttaa Htlv muiden seksitautien lailla. Endemia puhkee koht tääl. Kamalaa.

Vastaa Viestiin